تلگرام

آزمایشگاه ژنتیک در شیراز

عامل بروز 3بیماری نادر شناسایی شد

عامل بروز 3بیماری نادر شناسایی شد


یک گروه بین المللی از دانشمندان ژنی را شناسایی کرده‌اند که بسته به چگونگی تغییرش می‌تواند سه بیماری مختلف را ایجاد کند.❗️

پژوهشگران دانشگاه اتونوما بارسلون اسپانیا، دانشگاه سیبرر و ورتزبورگ آلمان، با استفاده از نسل بعدی روش‌های تعیین توالی عظیم ژنوم، بیش از 20 هزار ژن را در ژنوم یک بیمار مبتلا به کم خونی فانکونی تعیین توالی کردند.

 

 آنها با سازگاری این راهبرد توانستند جهش‌های پاتوژنی مسئول این بیماری را در ژن ERCC4 بیابند که در حال حاضر در بروز دو بیماری نادر دیگر نقش دارد: اگزرودرما پیگمنتوزوم (خشکی پوست همراه با رنگدانه‌های قهوه‌ای و زخم روی پوست) و بیماری پروجریا(پیری زودرس در کودکان).

 

از سوی دیگر کم خونی فانکونی نوعی کم خونی پیشرونده و ناهنجاری مادرزادی است که فرد را در خطر ابتلا به لوکمی و تومورهای دهانی قرار می‌دهد. ژن ERCC4 می‌تواند مسئول بروز این سه بیماری مختلف باشد.

محققان نشان داده‌اند این ژن در دو سازوکار ترمیمی DNA نقش دارد که در آن سلول‌ها ثبات ژنوم را حفظ می‌کنند. این حفظ ثبات به شیوه‌ای انجام می‌شود که تعادل بین این دو سیستم ترمیمی تعیین می‌کند کدام یک از این سه بیماری در فرد بروز کند.

📚🔬پروفسور جوردی سورالس استاد دانشگاه بارسلون در این زمینه گفت: این یک مورد نسبتا استثنایی است چرا که چند رویه از یک ژن منفرد در دو سازوکار زیست شناختی مستقل نقش دارد و سه بیماری بالینی مختلف را بروز می‌دهد.

📃نتایج این تحقیقات درنشریه American Journal of Human Genetics منتشر شده است.👇

درباره ما

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر گودرزی افتخار دارد که با انجام آزمایشات تخصصی و فوق تخصصی با دستگاههای مدرن و با استفاده از مواد و وسایلی که در سطح استانداردهای بین المللی قراردارند،توسط کادری مجرب همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 8 صبح الی 19 در خدمت شما همشهریان گرامی باشد.

توجه: در ایام کرونا ساعت کاری از ساعت 8 الی 17 می باشد.

آزمایشگاه ژنتیک شیراز،مشاوره ژنتیک شیراز،آزمایشگاه ژنومیک شیراز

 

آدرس ارتباطی

    آدرس : شیراز  میدان دانشجو ساختمان ارم جنب داروخانه امین علی

    تلفکس : 07136463000 - 07132293969

    اینستاگرام:  dr_goodarzi_lab