تلگرام

آزمایشگاه ژنتیک در شیراز

معرفی کتاب

 

مشاوره ژنتیکمشاوره و راهنمای ژنتیک

علم ژنتیک بدون شک تنها علمی است که در هزاره سوم به طرز شگفت انگیزی در حال پیشرفت است و نتیجه این پیشرفت ها پررنگ تر شدن نقش ژنتیک در سلامت انسان است بطوری که تقریبا همه بیماری های انسانی به گونه ای ریشه در ژنتیک دارند. پیشگیری، تشخیص و درمان بهینه بسیاری از این بیماری ها بدون توجه به نقش ژنتیک امکان پذیر نیست.
 یکی از شاخه های  نسبتا جدید علم ژنتیک ، مشاوره ژنتیک است که نقش بسیار مهم وکلیدی در نظام سلامت هر جامعه ایفا می کند .
مشاوره ژنتیک، یک فرایند پیچیده علمی است  و فرد مشاور دهنده نه تنها نیازمند دانش گسترده در  زمینه ی ژنتیک انسانی،  ژنتیک پزشکی وژنتیک  مولکولی است بلکه تسلط مختصر به دانش روانشناسی  وریاضیات  نیز مورد نیاز است.همچنین، به روز بودن و آگاهی از پیشرفت های علمی  در زمینه ژنتیک نیز برای فرد مشاوره دهنده لازم است.
اما متاسفانه به دلیل کمبودیا نبود متخصصان ژنتیک پزشکی ، انسانی ،بالینی و یا وجود مشاورانی که مدرک تخصصی ودانشگاهی مشاوره ژنتیک ندارند و یا بعضاً آگاهی ناکافی گروهی از پزشکان در حیطه های تخصصی گوناگون، اطلاعات  علمی صحیحی به مراجعه کنندگان نیازمند مشاوره ژنتیک داده نمی شود.  این اطلاعات نادرست، بدون شک می تواند ضررهای جبران ناپذیر  مادی ومعنوی را متوجه مردم نماید.
امروزه در کشورهای پیشرفته متخصصان هررشته علمی به ویژه علوم پزشکی سعی کرده اند تا با زبانی ساده سطح آگاهی مردم را نسبت به رشته تخصصی خود بالا ببرند تا بدین وسیله فرایند  پیشگیری، تشخیص و درمان سریعتر و راحت تر به نتایج قابل قبول در سطح جامعه برسد.در این میان کمبود کتابی مفید  و به زبانی ساده که در آن به آموزش عمومی مردم در زمینه مشاوره ژنتیک بپردازد احساس می شود که در مجموعه حاضر سعی شده است  تا این مهم حصول یابد.
ازاین رو مطالعه کتاب حاضر نه تنها به مراجعه کنند گان به پزشکان خانواده ویا ارجاع شوندگان به مراکز مشاوره ژنتیک توصیه می شود، بلکه به منظور داشتن جامعه ای سالم تر به تک تک افراد توصیه می شود که این کتاب را بدقت مطالعه فرمایند چرا که ممکن است خود شما یا یکی ازنزدیکان شما جزو افرادی باشید که نیازمند مراجعه برای مشاوره ژنتیک هستید اما بدلیل  خلا اطلاعاتی موجود  در این زمینه در جامعه از آن آگاه نباشید.
   همچنین، به متخصصان رشته های مختلف علوم پزشکی (پزشکان،پرستاران و...)  که در حیطه  گوناگون سلامت فعالند نیز مطالعه آن را پیشنهاد می نماییم، زیرا بدون شک برنامه ریزی های کلان و خرد در زمینه های پیشگیری، تشخیص و درمان بهینه بدون داشتن حداقل اطلاعات ژنتیکی به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید.
 امیدواریم که این مجموعه بتواند با بالا بردن سطح دانش عمومی جامعه کمکی هر چند اندک در داشتن جامعه ای سالم تر نمایدو مسوولین محترم نظام سلامت هم بیش از پیش به نقش ژنتیک و به وِیژه مشاوره ژنتیک در نظام سلامت وبرنامه ریزی های کلان آن توجه نمایند.

 

درباره ما

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر گودرزی افتخار دارد که با انجام آزمایشات تخصصی و فوق تخصصی با دستگاههای مدرن و با استفاده از مواد و وسایلی که در سطح استانداردهای بین المللی قراردارند،توسط کادری مجرب همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 8 صبح الی 19 در خدمت شما همشهریان گرامی باشد.

توجه: در ایام کرونا ساعت کاری از ساعت 8 الی 17 می باشد.

آزمایشگاه ژنتیک شیراز،مشاوره ژنتیک شیراز،آزمایشگاه ژنومیک شیراز

 

آدرس ارتباطی

    آدرس : شیراز  میدان دانشجو ساختمان ارم جنب داروخانه امین علی

    تلفکس : 07136463000 - 07132293969

    اینستاگرام:  dr_goodarzi_lab